Algorithms for freedom of expression and a well-informed public
Doorontwikkeling van een ‘diversity toolkit’ waarmee nieuwsorganisaties betere en meer diverse aanbevelingen kunnen genereren.
In de overvloed aan nieuws vertrouwen we steeds meer op persoonlijke aanbevelingen door geautomatiseerde systemen. Heel handig voor veel online services, maar nieuws is van een andere orde. Op basis van nieuws vormen we een beeld over maatschappelijke issues en nemen we belangrijke beslissingen, bijvoorbeeld tijdens verkiezingen. Het is daarom van belang dat nieuwsaanbevelingen juist divers zijn. De Universiteit van Amsterdam heeft samen met RTL Nieuws een ‘diversity toolkit’ ontwikkeld, waarvoor vanuit de mediawereld al veel interesse bestaat. Nieuwsorganisaties kunnen hiermee de diversiteit in hun aanbevelingen meten. Dit project zet het onderzoek voort en ontwikkelt de toolkit verder door.
Dit is een project uit de call ‘Publieke waarden in een digitale samenleving’ (2019). Focus binnen deze call lag op verantwoorde oplossingen die de informatiepositie van individuen in het democratische proces versterken.
JAN 21 | Eva de Valk interviewde de projectleiders van de projecten uit de call 'Publieke waarden in een digitale samenleving', waaronder dit project. Hoe staat het een jaar later en wat is er bereikt? Bekijk de complete artikelenreeks of lees het artikel over dit project.
AUG 21 | Het project is afgerond. Door de corona lockdown werd het lastiger om samen te werken met verschillende organisaties. De focus binnen dit project is daarom verschoven van het testen van de tool binnen mediabedrijven naar het verder uitbouwen van het theoretisch kader. Er zijn flinke stappen gemaakt in de theoretische definitie van diversiteit binnen nieuwsaanbevelingen. Het project heeft veel zichtbaarheid in academische kringen en heeft de wetenschappelijke publicatie 'Recommenders with a mission' opgeleverd. In de komende tijd zal de tool verder worden uitgewerkt en alsnog met meda organisaties in de praktijk worden getest.
Confronted by a flood of information, we increasingly put our trust in personalised recommendations made by automated systems. That's fine for filtering many forms of online information, but has significant implications where news is concerned. The news we see and read shapes our understanding of social issues and supports our decision-making in elections and other situations. It's therefore important that the news stories recommended to us are diverse. Against that background, the Universiteit of Amsterdam and RTL News have developed a 'diversity toolkit' that's already attracting attention in the media world. News organisations can use the toolkit to measure the diversity of their recommendations. This project involves further research and development of the toolkit.
This project is supported within the joint call of SIDN Fund and Adessium Foundation: 'Public values in a digital society' (2019).
Update January 2021: Eva de Valk interviewed the project leaders of the projects from the call 'Public values in a digital society', including this project. What is the situation a year later and what has been achieved? Check the complete article series or read the article about this project.
The project has been completed (August 2021). The corona lockdown made it more difficult to work together with different organizations. The focus within this project has therefore shifted from testing the tool within media companies to further developing the theoretical framework. Significant steps have been made in the theoretical definition of diversity within news recommendations. The project had a lot of visibility in academic circles and resulted in the scientific publication 'Recommenders with a mission'. In the coming period, the tool will be further developed and tested with meda organisations.