Gebruikersondersteuning
Hoe maak je van digitale gemeenschapsgoederen een succes? Uit de praktijk blijkt dat goede software en een betrouwbaar aanbod niet voldoende is. De succesvolle adoptie van software - zeker in de vorm van een gemeenschapsgoed (common) - is medeafhankelijk van goede gebruikersondersteuning.
Burgers en publieke organisaties zijn vaak afhankelijk van private platformen voor publieke activiteiten, waardoor publieke waarden in het gedrang komen. Digitale gemeenschapsgoederen kunnen hier een alternatief voor bieden.
SIDN fonds werkt samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken om digitale gemeenschapsgoederen in Nederland te stimuleren.
Duurzame ondersteuning
Het project 'User Support Digital Commons - Nextcloud' is daarom gericht op de vraag hoe je de ondersteuning van een gemeenschapsgoed voor gebruikers duurzaam kunt organiseren. Er worden concrete materialen ontwikkeld die drempels wegnemen en die de adoptie en het gebruik van de software verhogen.
Referentiemodel en ondersteuningsmaterialen
Dit zal gebeuren aan de hand van de samenwerkingsomgeving Nextcloud Hub, een open source digitaal gemeenschapsgoed van de organisatie Nextcloud GmbH. De uitkomsten van het project zijn onder andere:
Een referentiemodel voor de opzet en inzet van gebruikersondersteuning.
Ondersteuningsmaterialen zoals video-instructies en best practices.
De resultaten worden publiekelijk beschikbaar gesteld binnen de context van NextCloud en binnen een algemene toepassing van digitale gemeenschapsgoederen.
Dit is een gescout project. We steunen projecten die publieke waarden stimuleren en zich inzetten voor een verantwoord internet. Gescoute projecten zijn projecten die alleen op uitnodiging bij ons kunnen aanvragen.