TAMI - Towards a Monitoring of Instagram
Gecontroleerd experiment om meer inzicht te bieden in de werking van het Instagram algoritme, specifiek gericht op politieke accounts en hashtags in Nederland.
Hoe bepaalt Instagram welke berichten aan jou worden getoond? En wat betekent dat voor onze beeldvorming, worden wij hierdoor beïnvloedt in onze meningsvorming? Naar beïnvloeding via Instagram blijkt nog weinig tot geen onderzoek te zijn gedaan. Dit project voert een gecontroleerd experiment uit om meer inzicht in te bieden in de werking van het Instagram algoritme. Het experiment is specifiek gericht op politieke accounts en hashtags in Nederland, waarbij een aantal hypotheses worden onderzocht, bijvoorbeeld hoe vaak en hoe snel een post door het aanbevelingsalgoritme aan gebruikers wordt getoond. Mediapartner is NRC Handelsblad.
Dit is een project uit de call ‘Publieke waarden in een digitale samenleving’ (2019). Focus binnen deze call lag op verantwoorde oplossingen die de informatiepositie van individuen in het democratische proces versterken.
NOV 20 | Samen met datajournalistiek platform Pointer van de KRO-NCRV, De Groene Amsterdammer en NOS wordt de oproep gedaan om mee te werken aan het onderzoek. Lees ook: UvA-onderzoekers: online beïnvloeding is effectief voor stemkeuze (NOS, 23-11-20)
DEC 20 | Publicatie interview met Nicolas Kayser-Bril 'Help AlgorithmWatch de politieke impact van Instagram te ontrafelen' (SIDN, 15-12-20)
JAN 21 | Eva de Valk interviewde de projectleiders van de projecten uit de call 'Publieke waarden in een digitale samenleving', waaronder dit project. Hoe staat het een jaar later en wat is er bereikt? Bekijk de complete artikelenreeks of lees het artikel over dit project.
MEI 21 | Het project is afgerond. AlgorithmWatch trok tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 op met de Nederlandse mediapartners NOS, Pointer en de Groene Amsterdammer om te onderzoeken hoe politici gebruikmaken van Instagram. Uit het project, dat veel media-aandacht genereerde, blijkt onder meer dat politici beter selfies kunnen plaatsen op Instagram dan afbeeldingen met inhoudelijke boodschappen. Het project krijgt een vervolg in Duitsland, waar Sueddeutsche Zeitung het project repliceert, gericht op de Duitse verkiezingen.
How does Instagram decide what messages you see? And what are the implications for the way we view the world: does Instagram shape our opinions? Little or no research has yet been done into the influence of Instagram. This project aims to address that situation by performing a controlled experiment designed to shed light on how the Instagram algorithm works. The experiment will focus on Dutch political accounts and hashtags with a view to testing various hypotheses linked to questions such as how often and how readily the recommendation algorithm shows a post to users. Dutch news outlet NRC Handelsblad is the project's media partner.
This project is supported within the joint call of SIDN Fund and Adessium Foundation: 'Public values in a digital society' (2019).
Update December 2020: Interview with SIDN Help AlgorithmWatch map Instagram's political impact
Update January 2021: Eva de Valk interviewed the project leaders of the projects from the call 'Public values in a digital society', including this project. What is the situation a year later and what has been achieved? Check the complete article series or read the article about this project.
The project is completed (May 2021). During the 2021 parliamentary elections, AlgorithmWatch worked with Dutch media partners NOS, Pointer and de Groene Amsterdammer to investigate how politicians use Instagram. The project, which generated a lot of media attention, shows, among other things, that politicians are better off posting selfies on Instagram than images with substantive messages. The project will be continued in Germany, where Sueddeutsche Zeitung replicates the project, aimed at the German elections.