Terug naar overzicht

Persoonlijke mobiliteit tot op de centimeter nauwkeurig

  • 15 november 2016
  • Lars Nieuwenhoff

GoOV is de eerste (en voorlopig enige) reisbegeleidingsdienst die mensen met een verstandelijke beperking of cognitieve aandoening helpt zelfstandig te reizen met het OV in Nederland. GoOV helpt hen om met behulp van een app van deur tot deur te reizen met stap voor stap begeleiding. En als de reis een keer niet lukt kan de reiziger de Hulplijn inschakelen en is er ondersteuning beschikbaar die de reiziger weer op pad helpt, of in uiterste nood een taxi inschakelt. Met de GoOV kan een heel groot deel van deze doelgroep worden ondersteund met de overstap van maatwerkvervoer naar openbaar vervoer.  Met ondersteuning van SIDN fonds zijn we begin 2016 van start gegaan om de app ook geschikt te maken voor mensen met een visuele beperking. Een update!

De uitdaging: ultra precieze positiebepaling

Om het voor mensen met een visuele beperking mogelijk te maken zelfstandig, met behulp van een smartphone te manoeuvreren in de publieke ruimte, zodanig dat zij niet naast maar op een stoep kunnen lopen, of zonder hulp van busstation naar perron kunnen gaan, is een ultra precieze positiebepaling het belangrijkst. Dit is meteen ook de grootste uitdaging.

Hiervoor wordt de GoOV app uitgebreid met twee nieuwe functies; naast text-to-speach wordt ook RTK aan de GoOV toegevoegd. RTK staat voor Real Time Kinematics en bestaat uit twee sensoren op de schouders die communiceren met het satelliet netwerk. Door de driehoek die zo gevormd kan worden, is de exacte positie te bepalen en de relatieve positie t.o.v. een richting of route.

Testen, testen, testen

In de eerste fase hebben we de RTK getest en zijn we helaas maar tot een nauwkeurigheid van +/- 50 meter gekomen. Met deze resultaten konden we niet verder ontwikkelen. Inmiddels heeft een firmware update plaatsgevonden en zijn we een tweede serie testen in gegaan.  De eerste testen lijken veelbelovend, maar de komende weken zal blijken of we de nauwkeurigheid echt kunnen verhogen tot 20 centimeter nauwkeurig. En als dit lukt, dan maken we als volgende stap een prototype waarmee we de koppeling met de GoOV kunnen gaan realiseren.

Politieke aandacht voor persoonlijke mobiliteit 

Een mooie ontwikkeling is daarnaast dat medio 2016 de 1e kamer het ‘VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap’ heeft geratificeerd. Specifiek artikel 20 – Persoonlijke mobiliteit is interessant. Dit artikel omvat de volgende tekst:

De Staten die Partij zijn nemen alle effectieve maatregelen om de persoonlijke mobiliteit van personen met een handicap met de grootst mogelijke mate van zelfstandigheid te waarborgen onder meer door:

  • de persoonlijke mobiliteit van personen met een handicap te faciliteren op de wijze en op het tijdstip van hun keuze en tegen een betaalbare prijs;

  • detoegang voor personen met een handicap tot hoogwaardige mobiliteitshulpmiddelen, -instrumenten, ondersteunende technologieën en vormen van assistentie en bemiddeling door mensen te faciliteren, onder meer door deze beschikbaar te maken tegen een betaalbare prijs;

  • personen met een handicap en gespecialiseerd personeel dat met personen met een handicap werkt, training in mobiliteitsvaardigheden te verschaffen;

  • instellingen die mobiliteitshulpmiddelen, -instrumenten en ondersteunende technologieën produceren, aan te moedigen rekening te houden met alle aspecten van mobiliteit voor personen met een handicap.

Dit verdrag heeft GoOV BV ertoe aangezet om de GoOV - naast hem geschikt te maken voor mensen met een visuele beperking – tegelijkertijd ook door te ontwikkelen voor mensen met een auditieve beperking en mensen met niet aangeboren hersenletsel.

 Zodra er meer bekend is melden we ons weer...