Terug naar overzicht

De rol van slim speelgoed: wat als Barbie terugpraat?

  • 26 augustus 2019

Kinderen groeien op met speelgoed dat steeds slimmer wordt. Maar wat zijn de effecten als Barbie terugpraat? Welke opvoedstijl houden de pratende robotvrienden er eigenlijk op na? En welke rol willen we dat AI speelt in ons gezin? Het project AI AI Barbie (ondersteund door SIDN fonds) dook in dit onderwerp. Ze haalden Stefania Druga naar Nederland en organiseerden voor de zomer een hackathon waarbij deelnemers aan de hand van provotypes de extremen van slim speelgoed onderzochten. 

sean-bernstein-MFAms8xLY0Q-unsplash - speelgoed barbie

Projectleiders Karien Vermeulen (Waag) en Jelle van der Ster (Medialab SETUP) over het project: “Voor dit project hebben we Stefania Druga naar Nederland gehaald en tijdens de hackathon mensen bij elkaar gebracht die zich bezighouden met slim speelgoed, AI en de morele vragen daaromtrent. De discussie gaat veel over privacy en tracking en wij wilden dat breder trekken zodat mensen meer inzicht krijgen in hoe AI in slimme objecten om je heen werkt en wat erbij komt kijken als je daarvoor gaat programmeren.” 

Uit onderzoek van Stefania Druga blijkt dat kinderen geneigd zijn om dat wat slim speelgoed hen vertelt voor waarheid aan te nemen. Hierdoor zouden speelgoed en assistentes zoals Alexa morele opinies kunnen beïnvloeden. Tijdens de hackathon zijn ze hier mee aan de slag gegaan. Het resulteerde in een aantal provotypes van slim speelgoed. Zoals de MoodyMonster bijvoorbeeld, een monster dat kinderen voorbereidt op teleurstelling. Het slimme beestje neemt een kind mee op avontuur, maar zorgt ervoor dat hij/zij van een koude kermis thuiskomt. Of het provotype Best Fake Friend. Een pop die naar de problemen van een kind luistert en vervolgens oplossingen biedt vanuit extreem commercieel perspectief.

“Het tijdens de hackathon zelf programmeren met AI geeft inzicht. Gevaren, maar ook het potentieel van de technologie worden duidelijker, dat is de kracht van de aanpak. Ook zien we de kracht van mensen met verschillende invalshoeken (onderwijs, design, hackers) samenbrengen, actief met een onderwerp aan de slag gaan en daarop reflecteren. Dit past bij ons als organisaties en maatschappelijk-agenderende functie. Met dit project willen we momentum realiseren in Nederland en basiskennis creëren waar experts later op kunnen teruggrijpen.”

Lees meer over het project en de resultaten van de hackathon in een van onderstaande artikelen: