Terug naar overzicht

Nieuwe desinformatie projecten!

  • 14 juli 2022

Begin dit jaar schreven we in samenwerking met Limelight Foundation de call ‘Grip op desinformatie 2’ uit. Hiermee deden we een oproep voor tools, instrumenten of bewustwordingsprojecten die meer inzicht bieden en grip geven op desinformatie. Inmiddels is de uitslag bekend! In totaal zijn 12 projecten toegekend, waarvan 4 pioniersprojecten. Daarnaast is er ook 1 gescout project op het gebied van desinformatie van start gegaan.

Dit zijn de nieuwe desinformatie projecten

  • Digital Services Act: rechten, plichten en mogelijkheden Bewustwordingscampagne over de rechten en plichten die de Digital Services Act met zich meebrengt (een nieuwe Europese wet die uiterlijk op 1 januari 2024 aan online marktplaatsen en platformen onder andere regels oplegt op het gebied van desinformatie) – Handelingsperspectieven uit de Digital Services Act, Bits of Freedom. Lees meer

  • Een blik onder de motorkap van social media platformen Onderzoek naar de algoritmes en de verspreiding van desinformatie via social media platforms in Nederland – PANDORA: Een blik onder de motorkap van social media platformen, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Trollrensics, de Universiteit Maastricht en Pointer. Lees meer

  • Plugin voor nepnieuws: hoe betrouwbaar is een nieuwsbericht? Ontwikkeling van een online browserextensie die voor gebruikers de kans inschat of een online nieuwsbericht desinformatie bevat - Hoe ziet nepnieuws eruit? Met algoritmes bewust misleidende informatie detecteren, Wageningen University & Research. Lees meer

  • Deepfake audio: is een geluidsfragment wel echt? Ontwikkeling van een tool voor de detectie van synthetische/deepfake geluidsfragmenten (zoals voice-cloning) als aanvulling op de eerder door DuckDuckGoose ontwikkelde deepfake detectie tools - Gesynthetiseerde geluidsfragmenten detectie, DuckDuckGoose. Lees meer

  • Kinderen helpen omgaan met desinformatie Ontwikkeling van lesmateriaal, tools en strategieën om met desinformatie om te gaan, in co-creatie met kinderen - #desinformatiedebaas, stichting FutureNL. Lees meer

  • What the fake! Over manipulatie achter (des)informatie Een steeds grotere groep mensen van jong tot oud, haalt hun informatie uit sociale media en verspreidt deze via social media kanalen. What the fake! wil hen bewust maken van de manipulatie die achter die (des)informatie zit. - What The Fake!, Twittertap BV en The FactClub. Lees meer

  • Zelf op zoek naar de feiten achter het nieuws Creatie van drie Plaatselijke Informatie Toetsingsgroepen (PITs), om mensen te stimuleren de feiten achter het nieuws zelf te onderzoeken en zo gezamenlijk te leren informatie te duiden - Van wantrouwen naar vertrouwen: drie lokale PIT's in Friesland, Fers. Lees meer

  • Vmbo leerlingen wapenen tegen desinformatie Doorontwikkeling van de filterbubbel app, samen met vmbo leerlingen, hun docenten en jongerenwerkers, zodat vmbo leerlingen zich kunnen wapenen tegen desinformatie - Filterbubbel.nl, Stichting Het Mediateam. Lees meer

  • Hoe bewust zijn jongeren van desinformatie? Onderzoek met verschillende groepen jongeren naar de signalering van nepnieuws onder jongeren en wat ze nodig hebben om het bewustzijn op dit gebied te vergroten – Feit of Fictie, Nationale Jeugdraad (pioniersproject). Lees meer

  • De werking van filterbubbels? Simulator voor meer inzicht Ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke online simulator die onderzoekers, journalisten of andere geïnteresseerden meer inzicht geeft in de werking van filterbubbels en de verspreiding van desinformatie via online platforms - De Bubbelmachine, Hogeschool van Amsterdam (pioniersproject). Lees meer

  • Nepnieuws als businessmodel: automatisch doorgeplaatste artikelen Onderzoek naar automatisch gegenereerde nepnieuws artikelen, die worden ingezet om zoveel mogelijk clicks te verzamelen. De data uit het onderzoek geeft inzicht in de oorsprong en verspreiding van desinformatie - Rogue Algorithms, Hogeschool Utrecht (pioniersproject). Lees meer

  • Kan blockchain helpen om nepadvertenties te herkennen? Onderzoek naar de inzet van blockchaintechnologie om mensen te helpen online nepadvertenties van echte advertenties te onderscheiden - Hoe op blockchain gebaseerde authenticiteitscues mensen grip geven op nepadvertenties, Guda van Noort (pioniersproject). Lees meer

  • Desinformatie via YouTube – meer onderzoeksmogelijkheden Uitbreiding van de RadiTube tool (zoekmachine waarmee je video’s kunt doorzoeken op basis van de ondertiteling), zodat gevonden data ook kwantitatief opgeslagen en ge visualiseerd. RadiTube, kwantitatief, Uhmmm BV (gescout project). Lees meer

Meer desinformatie projecten bekijken? In 2021 schreven we voor de eerste keer de call ‘Grip op desinformatie’ uit. Bekijk hier welke projecten we binnen die call ondersteunden.

Heb je zelf ook een goed idee op het gebied van desinformatie? Het indienen van een pioniersaanvraag (project in de idee-fase, max 10.000 euro) kan het hele jaar door!