Terug naar overzicht

‘Responsible’ personaliseren van nieuws, hoe doe je dat?

  • 07 mei 2019

Vrij Nederland publiceerde een interessant artikel over de ontwikkelingen op het gebied van nieuwspersonalisatie in Nederland. Hierin worden ook de kansen voor responsible news recommendation belicht, waaronder de diversity toolkit voor nieuwsredacties, die met steun van SIDN fonds wordt gebouwd.

In het project ‘Unlocking the potential of news recommenders’ bundelen onderzoekers, makers van algoritmes en RTL Nieuws hun krachten. Met het oog op het belang van het brengen van betrouwbaar en evenwichtig nieuws, werken ze aan een diversity toolkit waarmee nieuwsorganisaties betere en meer diverse aanbevelingen kunnen genereren.

De diversity toolkit is een soort breed geaccepteerde, wetenschappelijk verantwoorde diversiteitsmeetlat. Projectleider Natali Helberger: ‘Dit project bouwt door op heel veel onderzoek dat wij aan de UvA hebben gedaan naar wat diversiteit nou echt is als je het wilt programmeren.’ 

Want met een algoritmisch systeem kun je ook juist de diversiteit van het nieuwsaanbod goed bewaken. Judith Möller zegt hierover in het interview met Vrij Nederland: ‘Algoritmes hóéven natuurlijk niet altijd meer van hetzelfde te bieden, meer van dat wat je interesseert. Ze kunnen ook het tegenovergestelde doen, bezoekers nieuws voorschotelen waarvan het systeem weet dat ze er niet op zitten te wachten, om ze zo een evenwichtig, divers mediadieet te bieden. Het is maar net hoe je het algoritme ontwerpt en met welke doelen.’ 

Daan Odijk van RTL Nieuws geeft aan dat de toolkit deze zomer ongeveer af moet zijn. ‘Daarna is het aan de hoofdredactie om een standpunt in te nemen over hoe divers ze het nieuwsaanbod willen hebben.’ 

Lees het complete artikel ‘Gepersonaliseerd nieuws: matchmaker of mijnenveld’