Stappen en tips om jouw project of thema onder de aandacht te brengen bij journalisten en de politiek
Kennissessie SIDN fonds in Utrecht
08 februari 2024
De SIDN fonds kennissessie van 6 februari stond in het teken van media en politiek. Het doel van de sessie was kennis delen met projectleiders, zodat zij hun projecten beter onder de aandacht kunnen brengen bij een brede doelgroep. Daarvoor nodigden we journaliste Christel Don en politiek adviseur Marijn van Vliet uit om tips te geven bij het inzetten van de media en lobbywerkzaamheden.
Vergroot de kans dat een journalist jouw persbericht oppakt
Christel Don, journalist van beroep, gaf een workshop over hoe je kunt denken als een journalist. Dagelijks loopt de mailbox van een journalist vol met berichten, naast de voortdurende stroom aan appjes, x-draadjes en nieuwspushberichten. Je voelt ‘m wel al aankomen, een journalist komt tijd tekort. Dus maak het journalisten zo makkelijk mogelijk! Christel trapte af met een aantal valkuilen, zoals het (te) laat aanleveren van berichten, een tekst met teveel vakjargon, het nieuws verstoppen in bijlages of niet bereikbaar zijn na het versturen van het persbericht. Daarom deelde ze een stappenplan van hoe het beter kan. Een goede voorbereiding is namelijk belangrijk om een persbericht goed te laten landen bij de journalist. Hoewel sommige zaken zo vanzelfsprekend lijken gaat het toch nog vaak mis.
Stappenplan voor het schrijven en delen van een persbericht
Visualiseer je publiek: wie zijn de mensen die je wilt bereiken? Kijk welk medium het beste aansluit. Misschien is een podcast wel effectiever dan een nieuwsbericht voor jou.
Welke nieuws heb je te vertellen? Is er een acute aanleiding of heb je een mooie inhaker bij een onderwerp dat in de actualiteit is?
Wat is je doel? Waarom benader je de journalist, geef duidelijk aan wat je van degene verwacht. Zoals de vraag om een artikel te schrijven/publiceren, een interview uit te werken of een visie weer te geven.
Schrijf een prikkelende kop en een goede intro. De intro moet in ieder geval de ‘wie, wat, waar’- vragen beantwoorden. In de volgende alinea’s behandel je de ‘hoe en waarom’ en de vragen die daaruit voortvloeien.
Het bericht moet oprolbaar zijn en maximaal 1 A4 omvatten. Voeg het persbericht niet toe in een pdf maar plaats de tekst in de mail, zodat het nieuws makkelijk te kopiëren is. Foto’s mogen juist wel in bijlage.
Herschrijven en ontdoen van vakjargon. Beperk je tot de kern en sla bedankjes aan partners over.
Gebruik actief taalgebruik en korte zinnen. Beschrijf bijvoorbeeld welk probleem jouw product oplost, onderbouw het met voorbeelden en relevante quotes van belanghebbenden.
Plan het delen van je bericht goed. Doe vooraf onderzoek naar de mensen/media die over je thema publiceren/praten. Heb je een persbericht, informeer de journalist dat het eraan zit te komen en neem hem/haar alvast mee in wat eraan zit te komen. Spreek ze persoonlijk aan. Houd ook rekening met de frequentie van de uitgave van het medium.
Na deze heldere uiteenzetting nam Christel een aantal voorbeelden uit de groep onder de loep en voorzag hen van tips om de berichtgeving te verbeteren.
Om het hoofd even rust te gunnen kwam de koffiepauze als een aangename break om daarna weer fris met het tweede onderdeel van de ochtend aan de slag te gaan.
Waarom moet ik lobbyen en hoe doe ik dat dan?
Marijn van Vliet, politiek adviseur, nam ons mee in de geheimen van het lobbyen. De meeste mensen hebben een negatieve associatie bij lobbyen, maar het hoort eigenlijk gewoon bij ons poldersysteem. Maatschappelijke verandering kan niet zonder lobby. Je moet meedoen: mensen/beleidsmakers informeren over en overtuigen van jouw idee/visie om zo de wetten te kunnen veranderen.
Marijn deelde een mooie beeldassociatie die hij gebruikt om uit te leggen hoe lobbyen in z’n werk gaat.
Je hebt een groot containerschip dat langzaam vaart. Dat symboliseert het beleid dat wordt gemaakt en uitgevoerd door ministeries Daarnaast zijn er kleine sleepbootjes die de koers kunnen wijzigen. Dit zijn de Kamerleden die de koers kunnen veranderen. Maar iedereen moet altijd rekening blijven houden met de stroming. De stroming staat voor de publieke opinie die bijvoorbeeld in de media naar voren komt. Welke kant gaat de koers op en moet je juist meebewegen of tegen de stroom in werken?
Wat heb je nodig voor een effectieve lobby?
Kennis hebben van besluitvormingsprocessen (zowel in theorie als in de praktijk). Denk hierbij aan welke wetten veranderen, hoe ziet het wetsproces eruit, wanneer haak je aan, welke personen zijn van belang?
Duurzame contacten leggen met beïnvloeders. Voorzie ambtenaren en Kamerleden van input. Maak hierbij gebruik van overtuigingstechnieken, zoals die van Cialdini
Kennis hebben van de invloed van de media op besluitvorming. Kijk of je Kamervragen kunt agenderen. Onderzoek hoe je een meerderheid krijgt en benader die partijen. Help Tweede Kamerleden met input om de media op te zoeken.
Kennis van de achtergrond van politieke partijen. Weet welke standpunten er leven binnen een partij.
Tip: bepaal duidelijk je doelstelling, maak deze realistisch en het liefst ook meetbaar. En bepaal je tactiek: hoe bereik je je doel? Wie moet je op welk moment benaderen/overtuigen met welke informatie om je doel te bereiken.
Met deze rugzak vol kennis, verwachten we dat de projecten de weg naar de buitenwereld een stuk beter gaan vinden. Daarnaast kunnen projectleiders gebruik maken van een SIDN fonds-voucher om hen verder te helpen bij het ontwikkelen van hun media- en of lobbystrategie. Het vouchersysteem biedt, exclusief voor de projecten, de optie om een dagdeel gebruik maken van experts zoals Christel Don of Marijn van Vliet.