Terug naar overzicht

Van toegankelijke stemwijzer tot politiek speeddaten

  • 29 maart 2021
vote-2042580 1920 | stemmen vote

SIDN fonds ondersteunde meerdere projecten rondom de verkiezingen. Meer dan 100.000 mensen maakten gebruik van de toegankelijke stemhulp met Steffie en meer dan 300.000 mensen braken uit hun bubbel door een politieke speeddate via waaromkiesjij.nl. Daarnaast namen onderzoeksprojecten zoals Kieskijker, TAMI, Kieskijker en Fakenews als virus de invloed van social media, fake news en politieke tagetting onder de loep.

Het kan goed zijn dat je de afgelopen tijd één of meer van de projecten bent tegenkomen! We hebben ze hieronder op een rijtje gezet: 

Toegankelijke stemhulp met Steffie Toegankelijke variant van het Kieskompas, waarbij avatar Steffie op eenvoudige wijze toelichting geeft aan mensen met een licht verstandelijke beperking, laaggeletterden of mensen die online minder vaardig zijn. Zie ook: https://kieskompas.steffie.nl/nl/ Meer dan 100.000 mensen hebben hier gebruik van gemaakt. Hieruit blijkt dat er een enorme vraag is naar begrijpelijke informatie over politiek stemmen. Bovendien zijn kwetsbare groepen nu veel beter vertegenwoordigd in verschillende peilingen en het wetenschappelijk onderzoek wat de komende maanden gaat plaatsvinden. In een interview met SIDN vertelt Kyra Bos (projectmanager bij Kieskompas) over de ontwikkeling van deze tool en de ambitie om informatie voor iedereen (online) toegankelijk te maken.

Waaromkiesjij.nl In aanloop naar de verkiezingen braken 330.000 mensen uit hun bubbel door 1-op-1 anoniem ‘politiek te speeddaten’ met iemand met een andere politieke voorkeur via het project waaromkiesjij.nl. Zie ook: https://waaromkiesjij.nl Er was landelijke media-aandacht voor het initiatief met artikelen in verschillende kranten en televisie-items waaronder het NOS Journaal. Ruben Treurniet, één van de bedenkers vertelt in een interview met de NOS "We merken dat het in de praktijk steeds lastiger wordt om elkaar te vinden, zeker buiten je bubbel. De plekken waar je normaal mensen tegen zou komen met een andere mening, zoals de sportschool en het café, zijn nu helaas gesloten. Dat ontneemt je van de mogelijkheid om in aanloop naar de verkiezingen met elkaar te bespreken wat we gaan stemmen en waarom."

Kieskijker In de aanloop naar de verkiezingen monitorde het project Kieskijker sociale media op georganiseerde manipulatie en desinformatie campagnes. Ergens hoopten ze dat ze helemaal niks zouden vinden,  want dat zou natuurlijk voor onze democratie de beste uitkomst zijn. Dat was niet het geval. Uiteindelijk stonden ze versteld van wat we allemaal tegenkwamen. Van een nepaccount met nep politieke peilingen en fake politica’s tot een Turkse Twitter-aanval en vreemde Chinese en Russische likes. Lees er meer over in Kieskijkers terugblik op manipulatie en desinformatie rond de verkiezingen van 2021. Doel van het project is niet alleen het effect van desinformatie en manipulatie op de verkiezingen te verminderen, maar ook de bewustwording te vergroten. Dit deden ze onder andere door het delen van onderzoeksresultaten in hun blogs op https://www.kieskijker.org.

TAMI - Towards a Monitoring of Instagram Het project deed samen met NOS, Pointer en de Groene Amsterdammer onderzoek naar de werking van het Instagram algoritme, specifiek gericht op politieke accounts en hashtags in Nederland. Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend gemaakt. Lees er meer over in: Politieke campagnes met veel selfies worden beloond door het Instagram-algoritme (Pointer, 3 maart 2021, Het algoritme van Instagram verslaan; best lastig voor een politicus (NOS, 3 maart 2021), De poppetjes zijn op Instagram belangrijker dan de inhoud (De Groene Amsterdammer, 3 maart 2021), Politicians can do well on Instagram. Political posts, less so (Algorithm Watch, 3 maart 2021).

Open Verkiezingsuitslagen Platform om verkiezingsuitslagen sneller als open data beschikbaar te krijgen. Met steun van SIDN fonds en in samenwerking met De Volkskrant en Pointer is het gelukt om (bijna) alle uitslagen in open data format te vinden (of om te zetten) en te delen. Lees meer

Who Targets Me? Het project onderzoekt welke gerichte politieke advertenties mensen in Nederland via Facebook ontvangen, door middel van de Who Targets Me browser plug-in. De tool is door meer dan 50.000 mensen in meer dan 50 landen geïnstalleerd en met dit project werd het gebruik ervan in Nederland gestimuleerd. 

Fake News als virus Dit project brengt nepnieuws en trollen rondom de verkiezingen in kaart, door het ontwikkelen van een open source algoritme voor het opsporen van nepnieuws. 

Personal Data for Political Purposes Wat doen politieke partijen met jouw data en wat kun je ertegen doen? Met dit project deed Tactical Tech onderzoek en lanceerde de Digital Detox Kit met informatie over strategieën die politieke partijen inzetten en zeven praktische tips om je gegevens te detoxen.