Terug naar overzicht

Pilot Baas in eigen Bubbel

Pilot van de proof of concept voor een serious game, waarmee onder jongeren het bewustzijn over persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van datasporen wordt vergroot.

baasineigenbubbel 880

Serious game om te leren over datasporen en de effecten ervan

Hoe maken we jongeren bewust van de datasporen die we -vaak ongemerkt- achterlaten op het internet? En van de effecten hiervan voor henzelf en voor de maatschappij? Beeld en Geluid en  Studio Kloek ontwikkelen hiervoor ‘Baas in eigen bubbel’, een educatieve workshop voor leerlingen in het VO en MBO. Centraal in deze workshop staat een serious game, waarmee jongeren spelenderwijs leren over datasporen en de effecten van de algoritmes die daarop worden losgelaten. Ook krijgen ze praktische tips om zich databewuster op het internet te bewegen. Met dit project wordt de serious game op basis van een proof of concept getoetst bij de doelgroep.

Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.

Resultaten

OKT 21 | Het project is afgerond. Het spel dat centraal staat in de workshop Baas in eigen bubbel is doorontwikkeld tot een aantrekkelijk, speelbaar spel dat aantoonbaar tot denken aanzet bij de doelgroep. Met dit pilot project is de game vertaald in een eerste, analoge versie die in de vorm van een paper prototype is gespeeld door - en getest met - de doelgroep. De volgende stap is het paper prototype van het spel door te ontwikkelen naar de beoogde digitale variant.

Project updates

DEC 21 | Vervolgproject

Het project heeft een toekenning ontvangen voor het vervolgproject Baas in Eigen Bubbel, om de workshop met serious game te gaan ontwikkelen.