![bankofonlinehumanity_880x440](http://images.ctfassets.net/6j4v63szj8fn/Ucswg072ssnpHW4S-JZtISY-6Xo/15e172a0a04a71aa1186b7b59e60f8eb/bankofonlinehumanity_880x440.jpg?fit=fill&fl=progressive&w=1280)
Data handel: zijn we slaaf of eigen baas? Bedrijven hebben kapitalen over voor onze data. Omdat het gedragspatronen blootlegt en toekomstig gedrag voorspelt, vertegenwoordigt het een enorme waarde. Zelf hebben we echter geen controle over wat er met onze data gebeurt en wie deze bezit. We fungeren zowel als producent als slaaf van de data handel. Bank of Humanity ontwikkelt een digitaal platform en online game waarin je digitale informatie kunt verhandelen. Hiermee wil dit project de bewustwording over big data vergroten. Bank of Humanity geeft inzicht in de waarde van data en speculeert over de rol van privacy als commercieel recht en de invloed van automatisering op de arbeidsmarkt.
Update maart 2018: Julia Janssen vertelt tijdens een interview met Fast Moving Targets meer over haar onderzoek en de game of experiment waarbij ze data als valuta-eenheid wil inzetten. Het eindresultaat presenteert ze dit jaar tijdens de Dutch Design Week.
Update oktober 2018: Onder de naam The Attention Fair is de installatie te zien op de Dutch Design Week. De installatie bestaat uit een serie van experimenteren, games en visuals rondom de waarde van persoonlijke data.
Het project is afgerond (november 2018). Er is veel tijd gestoken in het vooronderzoek en dat heeft nieuwe inzichten opgeleverd. Op basis hiervan is gekozen voor de ontwikkeling van een aantal kleine experimenten in plaats van 1 game. Dit resulteerde in 'The Attention Fair', een experimentele installatie met mini-games en visualisaties, waarmee de toekomst van (omgang met) data wordt verkend. In oktober was de installatie te bezoeken op Innovate Arnhem en op Dutch Design Week.
Een vervolg op dit project is 'We Do Not Accept' / ‘0,0146 seconden’, een onderdeel van The Attention Fair dat verder uitgewerkt is en onderdeel was van de Dutch Design Week 2019. Met dit project maakt Julia mensen bewust van wat we in een fractie van een seconde dagelijks op internet accorderen. Klikje op 'I accept', dan geef je je data aan maar liefst 835 organisaties uit handen. De privacy policies van deze 835 organisaties bundelde ze in een boek, dat ze met hulp van vrijwilligers voorleest. Dit heeft veel aandacht opgeleverd van de landelijke media. Het project loopt ook in 2020 nog door met voorlees sessies en de Podcastserie 'Achter de Klik'. In deze podcasts neemt Julia je mee op een reis achter de oppervlakte van het internet. Wat gebeurt er eigenlijk aan de andere kant van het scherm, wanneer je klikt?