Terug naar overzicht

BeCommon

Pilotproject voor de ontwikkeling van een social game voor jongeren over ongewenste online polarisatie.

becommon

Het ‘stille’ midden weerbaar maken

In een tijd waarin je voortdurend wordt gevraagd om je mening te geven en het tegelijkertijd lastiger wordt om te bepalen wie of wat je moet geloven, staat het ‘stille midden’ onder druk. Terwijl het niet-weten van het midden juist een kracht is wanneer twee groepen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Om jongeren (18-23 jaar) weerbaarder te maken tegen ongewenste online polarisatie, ontwikkelt dit project een pilot voor een game waarbij de rol van het midden centraal staat.

Spelers van de game ervaren de dynamiek van polarisatie en gaan inzien dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn om een gesprek met elkaar te kunnen voeren. Niet weten en niet kiezen, is ook een positie. Als je weet wat jouw waarden en de waarden van de ander zijn dan kun je daar altijd verbinding vinden (agree to disagree) en gezamenlijk een toekomstvisie vormen op gemeenschappelijke grond. Doel van het spel is inzicht te bieden in het eigen gedrag en dat van anderen, zodat jongeren alerter worden op polariserende uitingen en de mens achter de uitingen beter gaan zien.

In drie co-creatie sessies wordt met een multidisciplinair team van experts, designers en studenten het ontwerptraject doorlopen. Uiteindelijk resulteert dit in een game ontwerp, waarin polariserende krachten als algoritmes, fake-news, echo chambers en sociale druk aan bod komen. Het game ontwerp wordt in een latere fase uitgewerkt als open source educatief programma met bijbehorende toolkit.

Resultaten

APR 24 | Het project is afgerond. Met de pioniersbijdrage van SIDN fonds is het onderzoek uitgebreid en vertaald in een praktische toolkit voor docenten én een werkend prototype van een simulatiespel om (online) polarisatie invoelbaar te maken. Hiermee zijn de initiatiefnemers klaar om het spel ‘Polaris’ te gaan produceren en het zo voor een groter publiek toegankelijk maken.

Dit is een project uit de call ‘Grip op polarisatie’ (2023). Focus binnen deze call lag op tools of bewustwordings-/educatieprojecten die meer inzicht geven in en grip op online polarisatie.