Reverb Channel (Bursting the Bubble)
Diversiteit versus de jacht op clicks: hoe wordt nieuws belicht in verschillende media?
Onze online mediaconsumptie wordt volledig gestuurd door algoritmes. De jacht op clicks maakt het voor de lezer steeds moeilijker om een divers beeld te krijgen. ‘Bursting The Bubble’ is een verkenning naar de positionering van onze nieuwscultuur: Hoe wordt het nieuws belicht in verschillende media? Waar bevindt nieuws zich in het politieke en emotionele spectrum? Wat is het meest genuanceerde medium? Met behulp van artificiële intelligentie (AI) brengen de initiatiefnemers van dit project tekst- en beeldpublicaties van 50 mediakanalen in kaart, waardoor het publicatie-gedrag van de pers zichtbaar wordt. Uiteindelijk doel is een tool om artikelen en beeldmateriaal over actuele journalistieke thema’s vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. (Call 2, 2018)
Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.
JAN 21 | Het project is afgerond. Met de pioniersbijdrage is ACED in staat geweest een datagedreven verkenning van het Nederlandse online nieuwslandschap te realiseren. Hierbij zijn ondermeer een gespecialiseerde web crawler voor nieuwswebsites én diverse machine learning modellen - die de emotionele reactie op nieuws voorspellen - gerealiseerd. Bovendien is er een mobile game ontwikkeld die het trainen van een clickbait- classifier mogelijk maakt.
Het indexeren van dagelijks nieuws (en nieuwsarchieven), resulteerde in een waardevolle dataset van 3.500.000 nieuwsartikelen over een periode van 30 jaar van Nederlandse nieuwsorganisaties. Onder de naam Reverb channel is vervolgens een platform gebouwd waarop professionals met deze data kunnen experimenteren. Bekijk voor meer informatie ook de Explainer video.
In 2021 schaalt ACED het project op naar een volwaardige programmalijn binnen haar activiteiten als stichting. Met een duurzame doorontwikkeling van Reverb Channel willen ze een datagedreven en maatschappelijke analyse en bijdrage aan het Nederlandse online medialandschap bieden.