Terug naar overzicht

De Creatieve Code

‘De Creatieve Code’ is een leerlijn creatief programmeren die leerlingen (en docenten) bewust maakt van de code waaruit onze digitale wereld is opgebouwd.

creatievecode_880

Programmeer een kunstwerk

In het onderwijs is er steeds meer aandacht voor programmeren. Programmeren alleen spreekt bij kinderen echter niet altijd tot de verbeelding. Bij de Creatieve code wordt samen met kunstenaars programmeertalen ontdekt en toegepast, met kunstwerken als eindresultaat. Het project is gericht op de bovenbouw van de basisschool en onderbouw van het voortgezet onderwijs. Door een koppeling te maken tussen creativiteit en technologie geeft de Creatieve Code invulling aan de zogenaamde 21e eeuwse vaardigheden die hoog op de agenda staan in het onderwijs zoals creativiteit, samenwerken en digitale geletterdheid. Daarnaast stelt het project een voorbeeld voor vakoverschrijdend en projectgericht onderwijs door de kunstzinnige, beeldende vakken en design thinking te koppelen aan computeronderwijs en ICT.

Pilots in 2016, online in 2017

In 2016 gaan kunstenaars en ontwerpers de klas in om pilots te doen op scholen in de regio. Op basis van de resultaten wordt het uiteindelijke lesmateriaal ontwikkeld. Vanaf volgend jaar is dit online beschikbaar voor alle scholen in Nederland. De leerlijn richt zich niet alleen op de kennis en vaardigheden van leerlingen maar ook op die van docenten. Het doel is dat scholen straks de leerlijn zelf in hun klassen kunnen implementeren.

Partners zijn:

  • Kunstinstellingen: MU Eindhoven, MOTI Breda, TETEM Enschede, Fiber Amsterdam

  • Design en monitoring: Studio Tast

  • Primair onderwijs: De Borne Tilburg / CultLab (ism Fontys), Het Slingertouw, Eindhoven, ,

  • ’t Karregat Eindhoven (OMNIO groepen hoogbegaafde leerlingen)

  • Voortgezet onderwijs: Sondervick College Veldhoven (HAVO), Varendonck Asten

  • Bureaus cultuuronderwijs: Cultuurstation Eindhoven, Kunstbalie

  • Platform online educatie: Snapput

GoTo tekenrobot

OKT 16 | In het kader van de leerlijn De Creatieve Code is de GoTo tekenrobot ontwikkeld. Wat GoTo uniek maakt is de focus op creativiteit. Programmeren is veel meer dan het leren van programmeertalen en het typen van regels code. Het is een creatief proces waarbij ontdekken en experimenteren centraal staan. Aan de GoTo-arm kan tekengereedschap -zoals potloden, stiften en kwasten- worden bevestigd. Met de app kunnen kinderen vervolgens hun eigen interactieve kunst creëren. Dit is niet alleen leuk, ze leren zo ook spelenderwijs programmeren en het bereidt ze voor op de (digitale) wereld van morgen. De eerste pilots zijn zo enthousiast ontvangen, dat MU en Studio Tast de GoTo voor iedereen beschikbaar willen maken en er een Kickstarter campagne is gestart. Ook was de GoTo op meerdere plekken te zien tijdens de Dutch Design Week.

Onderdeel Mediamasters

NOV 16 | Tijdens de Week van de Mediawijsheid (18 tot 25 november 2016) werd op Nederlandse scholen stilgestaan hoe beïnvloeding werkt in onze wereld vol media. De video van De Creatieve Code was onderdeel van de Mediamasters game.

Trainingen voor leerkrachten

SEPT 17 | De trainingen voor leerkrachten gaan vanaf dit schooljaar van start. Lees meer.

Winnaar Like to Share startup Award

OKT 17 | De Creatieve Code wint de Like te Share startup Award, een award voor startups die het onderwijs proberen te verbeteren met behulp van innovatieve technologie. Lees meer.

Resultaten

Het project is afgerond (januari 2018). De projectperiode van dit project is inmiddels voorbij, maar De Creatieve Code gaat verder. Zie de website voor het lesmateriaal om docenten en leerlingen buiten de lijntjes te leren programmeren. In de komende drie jaar zet MU met De Creatieve Code in op een groter bereik en een breder aanbod aan docenttrainingen. In 2018 heeft het project bij SIDN fonds een vervolg gekregen met het project De Creatieve Code: van lespakket naar learning community.