Depolarizing the Digital Divide
Onderzoek naar polarisatie via sociale media en de ontwikkeling van een simulatiemodel voor een depolariserend algoritme.
Door inzet van algoritmen en sterk gepersonaliseerde mediaomgevingen, krijgen we een steeds eenzijdiger beeld van het nieuws of politieke debatten voorgeschoteld. Deze zogenaamde filterbubbels zorgen ervoor dat we ‘de andere kant van het debat’ steeds slechter begrijpen. Maar is dat wel echt zo? Recent onderzoek toont aan dat contact met andersdenkenden of nieuwe informatie ook tot desinteresse kan leiden. Dit project onderzoekt door middel van een online experiment hoe (een gebrek aan) informatiediversiteit samenhangt met extremiteit van overtuigingen. En of een algoritme ook kan worden ingezet voor depolarisatie.
Om digitale informatieomgevingen in te kunnen zetten voor depolarisatie is een slim algoritme nodig dat (1) eenzijdigheid van iemands persoonlijke mediaomgeving tijdig identificeert, (2) gebruikers geleidelijk blootstelt aan nieuwe informatie om ze een goed geïnformeerde mening te laten vormen, en (3) niet ten koste gaat van user-engagement zodat het interessant wordt voor social mediabedrijven om zo’n algoritme ook daadwerkelijk te implementeren.
Op basis van het experiment ontwikkelen de onderzoekers een simulatiemodel om verschillende aanbevelingsalgoritmen te testen en zetten ze de eerste stap naar de ontwikkeling van een depolariserend algoritme.
Dit is een project uit de call ‘Grip op polarisatie’ (2023). Focus binnen deze call lag op tools of bewustwordings-/educatieprojecten die meer inzicht geven in en grip op online polarisatie.