E-missions
Realisatie van een digitaal platform met een CO2 voetafdruk calculator & tips om een duurzame internet mindset te stimuleren.
De ecologische voetafdruk van ons internetgebruik neemt exponentieel toe. Video streaming, videobellen en online gamen bijvoorbeeld, zorgde in 4 jaar tijd voor 15 keer zoveel digitaal verkeer. Met het E-missions platform en een korte docu wil dit project het bewustzijn over de consequenties van ons internetgebruik vergroten en bijdragen aan een duurzame internet mindset. Op het platform komt een CO2 voetafdruk calculator met tips en trucs om je gedrag te vergroenen. E-missions is een samenwerking tussen In4Art en designer Leanne Wijnsma en onderdeel van het artistiek innovatieproject ‘Sensing Co2’, een frisdrankinstallatie waarbij de smaak wordt afgestemd op jouw digitale gedrag.
Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.
FEB 22 | Op 1 februari is het platform gelanceerd op https://www.e-missions.nl. Met het E-missions platform kun je voor 10 onderdelen je digitale voetafdruk berekenen (denk aan audio streaming, videobellen, emailen, gamen, gebruik van smart devices) en meteen in actie komen via de concrete tips & handvatten.
Met je bedrijf aandacht besteden aan een duurzame digitale mindset? De initiators van het platform bieden ook een workshop aan in combinatie met de frisdrankproeverij. Lees meer over het platform en de workshop in het artikel Bereken je digitale voetafdruk.
MAART 22 | Het project is afgerond. E-missions is een platform en proeverij geworden dat voorop loopt in het toegankelijk maken van kennis over en betrekken van iedereen bij het verduurzamen van ons internetgedrag. Met het E-missions platform https://www.e-missions.nl kun je voor 10 onderdelen je digitale voetafdruk berekenen en krijg je tips om deze voetafdruk te verkleinen. Het platform kan bij bedrijven of evenementen in combinatie met de Sensing CO2 proeverij (met verschillende drankjes voor bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief of mail met bijlage) worden ingezet om het gesprek over duurzaam internetgedrag te openen.