Terug naar overzicht

Gamification van onderzoeksjournalistiek 2.0

gamification_880

Dit project is een vervolg op het eerder door SIDN fonds ondersteunde Pioniers project van Follow the Money om lezers door middel van gamification te betrekken bij onderzoeksjournalistiek. Het prototype dat in de vorm van een zorgpanel werd gelanceerd, wordt nu uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en op meerdere journalistieke thema’s toegepast. Het eindresultaat is een geavanceerd platform en eenvoudige app, waarmee gebruikers dankzij gamification-elementen op een vanzelfsprekende manier kennis, ervaring en inzichten delen en zo bijdragen aan journalistieke producties. (Call 2, 2016)

Dit project is afgerond (maart 2019). Het project startte met een onderzoek naar gamification elementen die de verbinding en interactie met het publiek kunnen verbeteren, met het doel om publiek nauwer te betrekken bij de onderzoeken van FTM. Dit is later gekoppeld aan de focus op lokaal nieuws met het concept FTM Pitch. Lezers kunnen ideeën met een sterk lokale focus aandragen, waarna de redactie gaat uitzoeken welk idee urgentie heeft om dat vervolgens uit te werken. De eerste pitch leverde verrassend veel goede ideeën op, die door de lokale focus niet snel door FTM zelf waren gevonden. De eerste editie heeft tot het volgende onderzoek en een artikel geleid.

Het concept van publieksparticipatie, waar in FTM Pitch mee is geëxperimenteerd, wordt dankzij een vervolgbijdrage van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (met focus op versterking van de lokale journalistiek) en samen met de regionale omroepen verder uitgerold. Daar worden nog een paar nieuwe elementen aan toegevoegd, zoals een 'artikel blauwdruk', waarmee geïnteresseerde burgers en lokale journalisten zelf op onderzoek uit kunnen gaan. Follow The Money gaat ook nadrukkelijk lokale journalisten trainen in de onderzoeksjournalistiek.