Grip op polarisatie in het wetenschappelijk onderwijs
Doorontwikkeling van het Civinc platform naar een educatieve tool voor studenten om positieve polarisatie te bevorderen en onderzoek naar de impact van deze tool.
Digitaal platform als veilige oefenplaats voor dialoog en perspectiefuitwisseling
De missie van Civinc is om polarisatie tegen te gaan door betekenisvolle gesprekken mogelijk te maken tussen mensen met een verschillend perspectief. Eerder ontwikkelde Civinc met steun van SIDN fonds de chatapplicatie Waaromkiesjij.nl, waarbij kiezers met uiteenlopende perspectieven in aanloop naar de verkiezingen van 2021 op een laagdrempelige manier in gesprek gingen.
Met dit project wordt het concept samen met de Universiteit Utrecht doorontwikkeld naar een educatieve tool en nieuwe werkvorm voor het wetenschappelijk onderwijs.
Docenten zijn over het algemeen namelijk zeer gemotiveerd om diverse thema’s te bespreken, maar het ontbreekt hen vaak aan de juiste pedagogiek en didactiek. De drempel voor een open gesprek in de klas is vaak hoog, net als het (vermeende) risico op escalatie en verdere polarisatie. Met deze tool kunnen studenten veilig oefenen met perspectiefuitwisseling over gevoelige thema’s.
Naast de doorontwikkeling van de tool wordt ook de onderwijskundige impact onderzocht. De Universiteit Utrecht gaat onderzoek doen onder meer dan 1000 universitaire studenten. Zo wordt een basis gelegd voor structurele inzet binnen het wetenschappelijke onderwijs ná de projectperiode, om duurzame grip te krijgen op polarisatie.
Dit is een project uit de call ‘Grip op polarisatie’ (2023). Focus binnen deze call lag op tools of bewustwordings-/educatieprojecten die meer inzicht geven in en grip op online polarisatie.