Handelingsperspectieven uit de Digital Services Act
Bewustwordingscampagne over de rechten en plichten die de Digital Services Act met zich meebrengt.
De EU heeft een akkoord bereikt op de Digital Services Act (DSA): een nieuwe wet die uiterlijk op 1 januari 2024 aan online marktplaatsen en platformen onder andere regels oplegt op het gebied van desinformatie. Op dit moment bepalen platformen zelf wat desinformatie is en wat er mee gebeurt. De DSA brengt hier verandering in met verplichtingen, waarborgen en handelingsperspectieven. Dat is goed nieuws, maar dan moeten mensen wel weten dat deze nieuwe rechten bestaan. Met dit project ontwikkelt Bits of Freedom een bewustwordingscampagne waarbij ze de rechten en plichten in kaart brengen, plus handvatten voor gebruikers om hun recht te ‘halen’, zodat de doelen van de DSA ook écht worden bereikt.
Bits of Freedom ontwikkelde de website www.jouwplatformrechten.nl en de daaraan gekoppelde campagne Blijf Luid. De site bevat een gebruiksaanwijzing voor platformgebruikers van hun rechten die ze kunnen gebruiken om weerstand te bieden aan zeer grote online platformen, de campagne versterkt de stem van het maatschappelijk middenveld.
Publicaties:
NieuwsBV radio1: https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-nieuws-bv/103328/uitzending-van-19-februari-2024
Bits of Freedom podcast: https://www.bitsoffreedom.nl/podcast/blijf-luid-digital-services-act-volledig-van-kracht/
Marketing communication news: https://marcommnews.com/bits-of-freedom-calls-out-s tay-loud-against-social-censorship/
EDRi: https://edri.org/our-work/bits-of-freedom-launches-campaign-on-dsa-user-rights/ Adformatie: https://www.adformatie.nl/campagnes/bits-freedom-roept-op-blijf-luid-tegen-online-censuur
Marketingtribune: https://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2024/02/bits-of-freedom-met-kesselskramer-op-de-bres-tegen-online-censuur/index.xml
Frankwatching: https://www.frankwatching.com/channel/bits-of-freedom-roept-op-blijf-luid-tegen-online-censuur/
Emerce: https://www.emerce.nl/wire/bits-freedom-roept-blijf-luid-tegen-online-censuur Marketing Report: https://marketingreport.nl/kesselskramer-en-bits-of-freedom-lanceren-campagne-blijf-luid/
Voorbeeld campagnemateriaal:
Dit is een project uit de call ‘Grip op desinformatie 2’ (2022). Focus binnen deze call lag op tools of instrumenten (die inzicht geven in en/of grip geven op desinformatie) en bewustwordingsprojecten.