Hoe op blockchain gebaseerde authenticiteitscues mensen grip geven op nepadvertenties
Onderzoek naar de inzet van blockchaintechnologie om nepadvertenties te herkennen.
Ook nepadvertenties zijn een vorm van desinformatie. Malafide partijen misbruiken betrouwbare merken of bekende Nederlanders om mensen via een review, een advertentie op social media, een banner reclame, een zoekresultaat of e-mail te misleiden. Internetgebruikers zijn vervolgens de dupe doordat ze persoonlijke data afstaan of financieel worden opgelicht. Blockchain technologie kan met zogenaamde ‘timestamps’ een mogelijke oplossing bieden. Deze niet te manipuleren stempels geven informatie over de bron, publicatiedatum en inhoudelijke updates van een bericht. Zo kun je vaststellen of je met echte of nepinformatie te maken hebt. Dit project onderzoekt hoe een dergelijke timestamp het best vormgegeven kan worden en hoe hierover gecommuniceerd moet worden om grip te krijgen op nepadvertenties.
Dit is een project uit de call ‘Grip op desinformatie 2’ (2022). Focus binnen deze call lag op tools of instrumenten (die inzicht geven in en/of grip geven op desinformatie) en bewustwordingsprojecten.
DEC 23 | Het project is afgerond. De meerderheid van de consumenten wordt geconfronteerd met nepadvertenties en beschouwt dit als een serieus probleem. Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van op blockchain gebaseerde timesamps consumenten kunnen helpen echte advertenties van neppe te onderscheiden, en hen ertoe kan aanzetten kritischer na te denken over de advertenties waaraan zij worden blootgesteld. Toekomstig onderzoek moet zich richten op het identificeren van welke communicatieaspecten een op blockchain gebaseerde timestamp meer of minder effectief maken in het informeren van consumenten over de legitimiteit van een advertentie.