Human Zoo(M)
Journalistiek onderzoeksproject over het gebruik van videobeldiensten, met als doel tot verbetersuggesties voor deze diensten te komen.
De COVID19-pandemie veranderde ons leven abrupt en massaal in een Human Zoo(M). Online videobeldiensten worden gebruikt in de klas, op het werk en in de zorg. Zo goed als dat gaat, want het is niet altijd optimaal.
Dit project onderzoekt via constructieve journalistiek hoe het beter kan. Wat willen we post-corona behouden en wat niet? Hoe kunnen videobeldiensten meer op de menselijke maat worden ingericht? Aan het onderzoek werken experts uit diverse wetenschappelijke disciplines mee en worden inzichten uit het bedrijfsleven, zorg en onderwijs gebruikt om tot suggesties voor verbetering te komen. De inzichten worden gedeeld via NEMO Kennislink.nl.
MEI 21 | Het project verzamelt verhalen uit de praktijk en zoomt in op drie domeinen: het onderwijs, de zorg en het bedrijfsleven. Lees meer over het project in de blog 'In The Human Zoo(m) zijn we efficiënter dan ooit, maar ook kwetsbaar'
JAN 22 | Op 17 januari werden de resultaten van het project gepresenteerd tijdens het online event 'The Art of Zoom', een goedbezochte theatrale Zoom-meeting. Vier experts nemen de deelnemers mee in de invloed van videobellen op de toekomst en nu. Hoe verhoud je jezelf tot jezelf op een beeldscherm? Welke signalen mist je talking head nu de rest van ons lichaam letterlijk uit beeld verdwijnt? En hoe beïnvloeden de knoppen die we op ons scherm zien, de knoppen die onze samenleving sturen? Kijk de sessie hier terug.
MEI 22 | Tijdens de COVID19-pandemie zijn we abrupt massaal gebruik gaan maken van online-videodiensten. Met dit journalistieke project is deze ontwikkeling van dichtbij onderzocht en verslag van gedaan. Er zijn interviews gedaan met experts en gesprekken gevoerd met gebruikers uit het onderwijs, de zorg en het bedrijfsleven over hun ervaringen en bevindingen.
Het project geeft gebruikers van videobeldiensten zoals Zoom en Teams wetenschappelijk onderbouwde inzichten en praktische ontwerpadviezen, waarmee het gebruik ervan beter past bij het natuurlijke (sociale) gedrag van mensen.
De resultaten zijn gedeeld via blogs en artikelen, die zijn verzameld en terug te lezen op de website van Kennislink. Het project is afgesloten met het online event 'The Art of Zoom'.