Terug naar overzicht

Humor AI

Onderzoek naar verbetering van gebruiksplezier en engagement van apps, door het gebruik van humor.

HumorAI 880

Humor in apps

Hoeveel apps heb jij op je telefoon? We gebruiken allemaal steeds meer handige digitale diensten. Keuzes in het ontwerp van apps hebben invloed op ons gedrag. Zo wordt bijvoorbeeld ingespeeld op menselijke angsten door meldingen als ‘Nog maar 1 kamer beschikbaar’ op booking.com of het aantal likes op Instagram. Jammer genoeg worden gebruikers zelden via humor betrokken, terwijl het een sterke drijfveer kan zijn om gebruiksplezier en engagement van apps te verbeteren. Dit project onderzoekt de mogelijkheden om de tone of voice van apps aan te passen op het gevoel voor humor en het humeur van de gebruiker. 

Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.

Resultaten

Het project is afgerond (mei 2021): Voor het onderzoek zijn twee prototypes gebouwd: Homo Humorous (gebruikers profileren op type humor, om hierbij aansluitende content te kunnen aanbieden) en Humor-ME (gebruikers profileren op humeur/mood, om hierbij aansluitende content te kunnen aanbieden). De testen met deze prototypes hebben aangetoond dat er inderdaad mogelijkheden liggen om humor en humeur profilering in te zetten om de gebruikerservaring van digitale platformen leuker én persoonlijker te maken. Lees er meer over in de blog Hoe A.I. zorgt voor een positieve gebruikerservaring.