Terug naar overzicht

Integratie programmeeronderwijs in taal en rekenen

integratieprorgrammeeronderwijs_880

Veel leerkrachten vinden programmeren belangrijk, maar ook moeilijk. Hoe begin je er nou mee, bovenop de reguliere leerdoelen en andere extra curriculaire activiteiten? Met dit project maakt TUDelft programmeren voor leerkrachten makkelijker en toegankelijker door het te integreren in taal- en rekenonderwijs. Leerlingen gaan aan de slag met programmeeropdrachten die aansluiten bij bestaande leerdoelen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een Scratch animatie van een kat die voorzetsels voorleest of een spel waarin je tafels oefent. Doordat leerlingen op een andere manier met leerstof bezig zijn, hoopt TUDelft naast goede programmeerprestaties ook voortgang op taal- en rekengebied te realiseren.

Update september 2017: Gratis cursus programmeren voor leerkrachten is online. Meer info.

Het project is afgerond (februari 2020). Resultaat van dit project is een inhoudelijk goed en relevant onderzoek naar hoe je programmeren niet eenmalig in het onderwijs brengt, maar echt kunt integreren in het vakonderwijs. Oorspronkelijk doel was programmeren te integreren in taal- en rekenonderwijs. Gedurende het project is er voor gekozen om te focussen op taallessen. Naast het literatuuronderzoek, zijn er 6 lessen voor groep 7/8 ontwikkeld en op 11 scholen getest.

Foto: Annabel Derwort