Kieskijker
Kieskijker monitort desinformatie en manipulatie op sociale media rond de Tweede Kamerverkiezingen van 2021.
De verkiezingen komen eraan. Omdat we vaker gebruik maken van sociale media en steeds meer online leven, verwachten deskundigen binnenlandse en buitenlandse desinformatiecampagnes die de integriteit van de verkiezingen proberen te verstoren. Denk aan nep peilingen of fake politieke profielen.
Met dit project monitort Kieskijker online manipulatie en desinformatie rond de Tweede Kamer verkiezingen en brengt dit met een campagne aan het licht. Doel is niet alleen het effect van desinformatie en manipulatie op de verkiezingen te verminderen, maar ook de bewustwording te vergroten. Daarnaast wordt hiermee Kieskijkers proces aangescherpt, zodat de combinatie software, data-analyse en bewustwordingscampagne ook bij andere verkiezingen kan worden ingezet.
Dit is een gescout project binnen het programma Internet & maatschappij. We steunen projecten die een bijdrage leveren aan meer bewustwording, inzicht en grip op desinformatie. Gescoute projecten zijn projecten die alleen op uitnodiging bij ons kunnen aanvragen.
FEB 21 | Kieskijker heeft als doel om manipulatie rond de verkiezingen te monitoren, analyseren en zichtbaar te maken. 'Bij desinformatie wordt vaak gedacht dat een campagne vlak voor de verkiezingen ineens losbarst. Maar dit soort gecoördineerde acties begint al veel eerder om een publiek op te bouwen', licht oprichter Alice Stollmeyer van de stichting Defend Democracy toe aan het FD.
Lees het volledige artikel 'Nederlandse verkiezingen factchecken is voor Facebook en Twitter geen prioriteit' (FD, 01-02-2021).
APRIL 21 | Het project is afgerond. In de aanloop naar de verkiezingen heeft Kieskijker sociale media gemonitord op georganiseerde manipulatie en desinformatie campagnes. In korte tijd is Kieskijker op de kaart gezet en werd gezien als sociale media watchdog en was er veel media aandacht. Lees in de terugblik wat ze ontdekt hebben.