Kinderen in gesprek met media: een verantwoorde kind-robot dialoog
Wetenschappelijk onderzoek naar de praktische, sociale en ethische kaders van Kind-Robot-Media interactie.
Wanneer we online informatie zoeken is het steeds gebruikelijker –met name bij de jongere generatie- om dit via ‘social agents’ te doen. Denk aan Amazon Alexa, Google Assistant of zelfs robots. We weten echter nog weinig over hoe kinderen dit ervaren. Kinderen zijn snel geneigd om robots als een gelijke te zien en te vertrouwen. Dit project onderzoekt hoe we op een verantwoordelijke manier kind-robot interactie vormgeven: niet alleen informerend op een manier die kinderen snappen en leuk vinden, maar ook met aandacht voor transparantie (waar komt informatie vandaan?), privacy (welke persoonlijke gegevens worden gebruikt?), en bewustwording rond het gebruik van AI.
FEB 24 | Het project is afgerond. Het onderzoeksproject heeft inzicht gegeven in de complexiteit van ‘vertrouwen’ in combinatie met ‘interactieve informatietechnologie’: tegelijkertijd het ‘beste’ antwoord geven en kinderen ‘bewustwording dat technologie niet altijd te vertrouwen is’ meegeven. Dit blijkt een paradoxale tegenstelling te zijn. Ook hebben ze ervaren dat ‘trust’ niet of nauwelijks waar te nemen is en moeten we verder onderzoeken hoe we dit kunnen registreren.
Diverse wetenschappelijke artikelen, workshops en presentaties op congressen:
Het project heeft ook de media gehaald: