Terug naar overzicht

Lesserie ethiek van kunstmatige intelligentie, data en democratie

Ontwikkeling van 3 lesseries voor kinderen over de ethiek van kunstmatige intelligentie, data en democratie.

LesserieEthiek 880

Wat is de impact van data en kunstmatige intelligentie?

Bijna alle jongeren hebben een smartphone vol ingewikkelde algoritmes die bepalen wat ze te zien krijgen. Kinderen vormen daardoor een kwetsbare groep. Om kinderen van 10-14 jaar te laten ontdekken hoe ze digitaal worden beïnvloed en wat de impact van data en kunstmatige intelligentie is, ontwikkelt SkillsDojo drie lesseries over de ethiek van kunstmatige intelligentie, data en democratie. Het maakt kinderen op een begrijpelijke, praktische en positieve manier bewust van de issues omtrent dit thema en hoe ze hier zelf vorm aan kunnen geven. De basis voor de series zijn praktische video’s die zelfstandig thuis of op school in klasverband kunnen worden uitgevoerd.

Dit is een project uit de call ‘Publieke waarden in een digitale samenleving’ (2019). Focus binnen deze call lag op verantwoorde oplossingen die de informatiepositie van individuen in het democratische proces versterken.

Artikelenreeks Publieke waarden in een digitale samenleving

JAN 21 | Eva de Valk interviewde de projectleiders van de projecten uit de call 'Publieke waarden in een digitale samenleving', waaronder dit project. Hoe staat het een jaar later en wat is er bereikt? Bekijk de complete artikelenreeks of lees het artikel over dit project.

Resultaten

MEI 21 | Het project is afgerond. SkillsDojo heeft drie trainingen ontwikkeld en online beschikbaar gesteld voor gebruik: 1) ontwerp een social media platform, 2) programmeren met kunstmatige intelligentie en 3) Train een machine learning model. De videos zijn inmiddels al 275.000 keer bekeken. 

Information in English

Lesson Series on the Ethics of Artificial Intelligence, Data and Democracy

Nearly all youngsters have smartphones packed with complex algorithms that control what they get to see. As a result, children are a vulnerable group. SkillsDojo is therefore developing three lesson series on the ethics of artificial intelligence, data and democracy with the aim of letting youngsters aged ten to fourteen discover how they are being influenced and how data and artificial intelligence impact on their lives. Accessible, practical and positive material is used to make young people aware of the relevant issues and what they themselves can do about them. Central to each series are practical videos that can be watched in class or independently at home.

This project is supported within the joint call of SIDN Fund and Adessium Foundation: 'Public values in a digital society' (2019).

Update January 2021: Eva de Valk interviewed the project leaders of the projects from the call 'Public values in a digital society', including this project. What is the situation a year later and what has been achieved? Check the complete article series or read the article about this project.