Terug naar overzicht

Mapping the oblivion / Een kaart naar de vergetelheid

Kunstproject op het gebied van digitale vergetelheid en het leven binnen algoritmen.

mapping the oblivion

Leven binnen algoritmen, waar ligt de grens?

Kunstenaar Julia Janssen onderzoekt de impact van technologie op onze samenleving. Met haar werk maakt ze mensen bewust van wat er schuilgaat onder de oppervlakte van het internet. Binnen dit project gaat ze aan de slag met het thema digitale vergetelheid en het leven binnen algoritmen.

De AVG geeft ons het recht om vergeten te worden. Dat betekent dat je elk bedrijf kunt verzoeken je persoonsgegevens te verwijderen. Een belangrijk recht, maar in de praktijk zijn data-infrastructuren gecompliceerd en is het een veeleisende taak om te achterhalen welk bedrijf wat over je weet. Bovendien roept het praktische filosofische vraagstukken op. Want wat betekent het om vergeten te worden in een wereld die op data is gebouwd?

Dagelijks creëren we onvoorstelbare stapels data en delen ze met bedrijven in ruil voor een (gratis) dienst. Kunstmatige Intelligentie wijst je de weg, stelt je voor wat te kopen en welke muziek te luisteren. Waar ligt de grens? Willen we bijvoorbeeld ook onze keus voor liefde, vrienden, opleiding, carrière en politieke voorkeur toevertrouwen aan statistieken en waarschijnlijkheden? Is er nog ruimte voor onzekerheid en vergetelheid? Of verbannen we het onvoorspelbare en vervangen we onze eigen intuïtie met modellen die we niet eens begrijpen? Wat betekent het om mens te zijn, als we enkel leven binnen de marges van algoritmen?

Met dit kunstproject wordt door middel van een ontwerpend onderzoek een uiting/installatie ontwikkeld om mensen aan het denken te zetten over hun relatie tot data en AI.

Foto: Jonna Bruinsma

Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.

De invloed van technologie op onze keuzes

SEPT 23 | De kunstinstallatie is momenteel tot november 2023 te zien in Venetië tijdens de Architectuur BIenalle. Daarna komt het kunstproject naar Nederland. De installatie vergroot de bewustwording rondom data en AI en wat de impact van technologie is op onze keuzes. In een interview met SIDN vertelt Julia over haar project Mapping the Oblivion. Lees Mapping the Oblivion onthult de impact van technologie op onze keuzes (SIDN, 21-09-23).

Resultaten

OKT 23 | Het project is afgerond. Mapping the oblivion toont alle 7.000 Netflixtitels die in Nederland te zien zijn, gecategoriseerd op genre. Dit patroon wordt op drie panelen herhaald. Op het linker paneel worden de Netflix-aanbevelingen van Julia getoond, het middenpaneel toont de aanbevelingen van haar vader en het rechter paneel die van haar oma. Deze aanbevelingen worden met vlaggen weergegeven. Van veraf laat het vlaggenpatroon zien welke genres bij welke persoon vaker worden aanbevolen. Daarnaast heeft zij video’s gemaakt waarin zij haar vader en oma laat reflecteren op vragen over slagingspercentages. Zou haar oma met haar opa getrouwd zijn als er een slagingspercentage van 74% was op een geslaagd huwelijk? Was haar vader dokter geworden als hij voor zijn studie te horen had gekregen dat er maar 32% slagingskans was? De kunstinstallatie is tentoongesteld van 19 mei tot 26 november 2023 op de Architectuur Biënnale in Venetië. Na deze periode gaat Julia met de installatie op tournee in Nederland.

Een impressie van het kunstwerk kun je bekijken op Julia's website.