NoGA! Baas over eigen (Google) Analytics data
Pilot voor een open-source alternatief voor Google Analytics.
Veel organisaties -variërend van start-ups tot gemeentes, scholen en universiteiten- maken gebruik van Google Analytics. Een alternatief is de analyse van je website data zelf uit te voeren met open source Web Analytics software. Dit project onderzoekt de beperkingen van het gebruik van Google Analytics, maakt concreet hoe organisaties open source software kunnen gebruiken en brengt in kaart in hoeverre dit tot betere analyse data leidt (bijvoorbeeld omdat ad-blockers dan minder effect op de verzamelde data hebben). Uiteindelijk zullen organisaties zo inzien dat ze baas zouden moeten worden en blijven over de eigen website data.
Afbeeldig (bewerkt): "Surveillance" by jonathan mcintosh is licensed under CC BY-SA 2.0
Dit is een project uit de call ‘Je data de baas 1’ (2019). Focus binnen deze call lag op inzicht & bewustwording en/of tools om data autonomie van internetgebruikers te versterken en vergroten.
MRT 22 | De overgrote meerderheid van de populaire websites in Nederland maakt gebruik van Google Analytics. Hoe kun je het bezoek aan je website in kaart brengen als de Autoriteit Persoonsgegevens binnenkort echt het gebruik van Google Analytics gaat verbieden? Privacy Company organiseerde een bijeenkomst, waar Arjen de Vries en Djoerd Hiemstra over het project en de alternatieven vertelden. Lees meer
MEI 22 | Tijdens de sessie 'Publieke waarden in de praktijk' op de PublicSpaces conferentie was Arjen de Vries een van de sprekers en presenteerde het project. Kijk de sessie hier terug.
AUG 22 | NoGA heeft realistische alternatieven voor Web Analytics in kaart gebracht en succesvol ingezet in een pilot van de Radboud Universiteit en later ook het academisch ziekenhuis. Op de website www.nogadata.nl is in blogs verslag gedaan van het onderzoek.
Vanaf september krijgt het project een vervolg binnen een Horizon Europe project gericht op Open Web Search voor Europe (OWS.EU). Dit project gaat qua techniek verder dan NoGA en het accent ligt meer op search dan op analytics, maar het draagt bij aan dezelfde doelen als die achter de call ‘Je data de baas’. Ook blijven de projectleiders zich inzetten om actief bij te dragen aan een internet waarin Web Analytics data niet langer onder de radar weglekt naar de Big Tech platforms.