Why :i:like Green (noitamrofn:i:dentity)
Artistiek onderzoek naar de toekomst van data, privacy en identiteit.
Via een VPN, ad-blocker of alternatieve ‘privacy vriendelijke’ dienst proberen we controle over onze data uit te oefenen. Dit moet anders. Controle zou geen keuze, privilege of arbeidsintensieve handeling moeten zijn. Dit project is een artistiek onderzoek naar de toekomst van data, privacy en identiteit. Enerzijds door te analyseren welke informatie ons tot een identiteit vormt (zoals data uit muisbewegingen, clicks, likes, etc). Anderzijds door te onderzoeken hoe je aan informatie een identiteit kunt geven (bijvoorbeeld via een data levenscyclus) om controle en transparantie te vergroten. Het project is een vervolg op het eerder ondersteunde Attention Fair.
Dit is een project uit de call ‘Je data de baas 1’ (2019). Focus binnen deze call lag op inzicht & bewustwording en/of tools om data autonomie van internetgebruikers te versterken en vergroten.
OKT 20 | Het project is afgerond. Het project heeft de naam Why :i:like Green gekregen en is een onderzoek naar data en digitale identiteit. Op duizenden pingpongballen zijn stukjes informatie gedrukt die Facebook de afgelopen jaren over Julia Janssen heeft verzameld, via het eigen platform maar ook via allerlei plug-ins op websites. Deze data worden gebruikt om gericht advertenties te tonen of content te personaliseren. Op basis van al die data denkt Facebook dat Julia Janssen geïnteresseerd is in de kleur groen. Maar waar ze dit profiel op baseren, welke data ze gebruiken en combineren en hoe het algoritme werkt, is onbekend. In dit project is Julia op onderzoek uitgegaan hoe Facebook dat weet, en of dat wel klopt. Why :i:like Green nodigt je uit om in de data van Julia te zoeken waarom ze van groen houdt.
Het project werd op de virtuele Dutch Design Week gepresenteerd. Daarnaast is Julia uitgenodigd bij diverse talks. Julia Jansen vertelt tijdens de talk van 21 oktober over haar werk over algoritmegestuurde identiteiten. Ook zien we Julia terug in de VPRO live talkshow De Slag om het Internet.