Ook met een beperking je data de baas!
Aanvulling op de serious game Mediajungle om databewustzijn en datawijsheid onder jongeren met een licht verstandelijke beperking te stimuleren.
Nederland telt ruim 2 miljoen mensen met een laag IQ, een aanzienlijk deel daarvan heeft een licht verstandelijke beperking. Een groep die online extra kwetsbaar is. Via Mediajungle, een educatief bordspel met app dat speciaal is ontwikkeld voor deze doelgroep, gaan spelers met elkaar over mediagebruik in gesprek. Met dit project wordt laagdrempelige content in de vorm van animaties en video’s toegevoegd om de relatief lastige thematiek van databewustzijn en datawijsheid op een heldere manier uit te leggen aan deze kwetsbare doelgroep en hun begeleiders. Waar mogelijk voorzien van concrete instructies voor beter databeheer. De materialen worden ook vrij beschikbaar gesteld voor het netwerk.
Dit is een project uit de call ‘Je data de baas 2’ (2020). Focus binnen deze call lag op inzicht & bewustwording, dataminimalisatie, alternatieve tools en verbetersuggesties.
MEI 21 | Het project is afgerond. In samenwerking met mensen met een beperking, experts, technici en acteurs zijn er twee animaties en twee casusvideo’s ontwikkeld die op begrijpelijke wijze uitleg geven over data en databeheer. De materialen komen voorbij tijdens het spelen van het Mediajungle bordspel of de Mediajungle kletskaarten. De Mediajungle wordt momenteel op 600 plekken gespeeld, van Bibliotheek, zorginstelling tot (speciaal) onderwijs. De video’s en animaties zijn vrij beschikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan begrijpelijke educatiematerialen over dit thema.
Op woensdag 25 januari 2023 sleepte Mediajungle één van de drie Nederlandse Privacy Awards 2023 in de wacht! Lees meer