PANDORA: een blik onder de motorkap van social media platformen
Onderzoek naar de algoritmes en de verspreiding van desinformatie via social media platforms.
Steeds meer mensen lezen hun nieuws voornamelijk via social media platformen. Maar welk nieuws is betrouwbaar en welke invloed hebben algoritmen op de verspreiding van desinformatie? Met dit project beoogt het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid samen met Trollrensics, de Universiteit Maastricht en Pointer inzicht te verkrijgen in de verspreiding van desinformatie via social media platformen. Ze ontwerpen breed inzetbare software en onderzoeksmethoden waarmee journalisten en onderzoekers de werking van algoritmen van social media platformen onderzoeken. Ook wordt onderzoek gedaan naar mogelijkheden om het publiek weerbaarder te maken tegen de invloed van desinformatie. Resultaten worden gedeeld met de academische gemeenschap en beleidsmakers.
Dit is een project uit de call ‘Grip op desinformatie 2’ (2022). Focus binnen deze call lag op tools of instrumenten (die inzicht geven in en/of grip geven op desinformatie) en bewustwordingsprojecten.
MRT 23 | Marjolein van Trigt interviewde Luuk Ex in het kader van een artikelenreeks over desinformatie en de projecten die door SIDN fonds worden ondersteund. Lees Hoe beschermen we de samenleving tegen desinformatie? Deel 3: onderzoek
APR 24 | Het project is afgerond. PANDORA heeft een methodologische blauwdruk en herbruikbare software opgeleverd waarmee journalisten en onderzoekers algoritmen van social media platforms kunnen onderzoeken om zo meer inzicht te krijgen in de verspreiding van desinformatie. Ook gegeven de Digital Services Act die gebruikers van online platformen moet beschermen tegen de macht en het beleid van Big Tech, is het van groot belang dat dit onderzoek voortgezet wordt. Projectpartners werken inmiddels intensief samen binnen het AI, Media and Democracy Lab om geavanceerde technieken en methoden te ontwikkelen die de transparantie en verantwoordelijkheid van sociale media-platforms verder kunnen vergroten.
Pandora wordt genoemd in de volgende media:
Tieners komen regelmatig video’s met misinformatie over het klimaat tegen op TikTok (KRO NCRV)
Hoe we misinformatie over het klimaat ontdekten in duizenden TikTok-video’s (KRO NCRV)
TikTok-gebruikers zien video's over klimaat die desinformatie bevatten (NPO Radio 1)
Beeld & Geluid publiceerde de volgende blogs over Pandora: