Terug naar overzicht

Smell of Data

smell+of+data_880x440

Datalekken en identiteitsfraude zijn een groeiend probleem. Door gebruiksvoorwaarden te accepteren zonder ze te lezen of gebruik te maken van openbare wifi, laten we constant digitale sporen achter met het risico dat persoonlijke gegevens op straat of in verkeerde handen terecht komen. Smell of data maakt datalekken ‘tastbaar’ door er en geur aan te verbinden. Er is een compleet nieuwe geur ontwikkeld die (net als bij gas) wordt afgegeven zodra persoonlijke data worden gelekt. Smell of Data fungeert als een ludiek waarschuwingsmechanisme waarmee je datalekken leert herkennen en aanpakken en draagt daarmee bij aan een grotere bewustwording van het gevaar van datalekken. (Call 2, 2016)

Update februari 2017: Smell of Data won in februari 2017 de STRP Award for Creative Technology (ACT). Het project is met een installatie en documentaire van 24 maart t/m 2 april 2017 te zien tijdens de STRP Biënnale in Eindhoven.

Update maart 2017: Luister naar het item met Smell of Data in BNR Eyeopeners (28-03-2017)

Update mei 2017: Smell of data is een van de finalisten bij de internationale A&O Awards voor parfums (bekendmaking mei 2017). Ook is de documentaire over het project Smell of Data is online in 5 delen te bekijken. Volg de zoektocht naar een meer instinctief internet via de impact van datalekken op onze maatschappij, online privacy, geur als waarschuwingsmechanisme, ‘e-noses’ en uiteindelijk de reacties van het publiek op de ontwikkelde geur voor data. 

Het project is afgerond (juli 2018). Het project heeft goed gewerkt als bewustwordingstool en is binnen het onderwijs en bedrijfsleven bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht gebracht. Via het netwerk van SIDN fonds is het project ook meer in de hoek van privacy en security terecht gekomen. Leuk om te melden is dat het project onverwachts workshops heeft verzorgd bij de koninklijke marechaussee. Dit gebeurde naar aanleiding van een controle op Schiphol, waar de tool als verdacht object eruit werd gepikt. Het project viel tevens een aantal keer in de prijzen, wat de nodige media aandacht genereerde.