Terug naar overzicht

StreetSwipe

Swipetool om kennis te ontwikkelen over gentrificatie (opwaardering) van steden en mensen inzicht te geven in de werking van machine learning.

streetswipe - lux-graves-ncQM0sUOUMw-unsplash

Uiterlijke kenmerken versus opwaardering van een buurt

StreetSwipe onderzoekt welke uiterlijke kenmerken zoals kleuren, patronen of objecten we associëren met de staat van een pand en de mate van gentrificatie (opwaardering van een buurt of stadsdeel). Bovendien geeft het inzicht in hoe machine learning werkt. Via een (mobiele) website swipen gebruikers langs foto’s van winkels en horeca-gelegenheden uit verschillende steden, buurten en jaren en geven per foto aan of ze deze als wel of niet gegentrificeerd classificeren. Deze subjectieve input wordt gebruikt voor beeldherkenning op basis van computermodellen en machine learning. StreetSwipe bekijkt daarnaast ook of de coronacrisis visueel zichtbaar is in het straatbeeld, door zaken die als gevolg van de crisis failliet gaan. 

Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.

Resultaten

JULI 21 | Het project is afgerond. Via de website streetswipe.net kunnen deelnemers aan het onderzoek de mate van gentrificatie in Amsterdam beoordelen aan de hand van het het swipen van foto’s met daarop uiterlijke kenmerken van horeca-zaken en winkels. Op deze manier wilden ze met dit project onderzoeken in hoeverre je subjectieve begrippen als gentrificatie door een computer kan leren herkenen, en welke kansen en problemen dit met zich meebrengt. Sinds de start van het project is er 69.876 keer geswiped. Toch bleek de dataset die dit opleverde (nog) niet groot genoeg. Vervolgstap is het verder uitbreiden van de dataset om het machine learning onderdeel nog een keer te herhalen met andere technieken. De code van het project is open source beschikbaar op Github: https://github.com/aesthetics-of-exclusion

Het project was te zien op drie internationale exposities (Q21 Wenen, FIBER Mozfest , Forking Room Noord-Korea) en leverde een bijdrage aan verschillende lezingen, waaronder voor het Centre of Expertise for Creative Innovation bij Pakhuis de Zwijger en bij het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Ook NRC Handelsblad en Vrij Nederland besteedden er aandacht aan.

Lees meer over het project op: