Terug naar overzicht

Toegankelijkheid in Curriculum (TIC)

Programma om digitale toegankelijkheid te integreren in het curriculum van opleidingen voor ontwikkelaars en ontwerpers.

Toegankelijkheid in Curriculum

Digitale toegankelijkheid begint bij de opleiding

Om digitale toegankelijkheid echt op de rit te krijgen, moeten ontwikkelaars, ontwerpers en bouwers van websites, apps en andere digitale toepassingen voldoende kennis en kunde in huis hebben. Binnen opleidingen wordt hier echter (nog) weinig aandacht aan besteed. Met dit project wil Stichting Accessibility bereiken dat toegankelijkheid een vaste plek krijgt in het curriculum van opleidingen in het mbo, hbo en wo. Ze delen hun kennis al een aantal jaren met scholen, o.a. door het geven van gastcolleges, waarmee ze bijna 20 scholen en 3.000 studenten hebben bereikt. Het is nu tijd om dit verder uit te rollen.

Door middel van een driejarig programma gaat Stichting Accessibility samen met docenten op zoek naar mogelijkheden om digitale toegankelijkheid in het curriculum te integreren, zoals workshops, gastcolleges, opdrachten, inzet ervaringsdeskundigen. Ook ontwikkelen ze samen met Stichting Appt een toolbox voor docenten. Het platform dat Stichting Appt met steun van SIDN fonds ontwikkelde, wordt daar onderdeel van. Bovendien willen ze de aandacht voor dit onderwerp ook borgen, bijvoorbeeld door kennis over digitale toegankelijkheid als competentie op te laten nemen in de eindtermen van de betreffende opleidingen.

Dit is een gescout project binnen het programma Sterke internetgebruikers. We steunen projecten die digitale inclusie en toegankelijkheid verbeteren. Gescoute projecten zijn projecten die alleen op uitnodiging bij ons kunnen aanvragen.

Partnerschap Hogeschool Utrecht

JAN 23 | Op 26 januari is de samenwerking tussen Stichting Accessibility en Hogeschool Utrecht bekrachtigd in een partnerschap. Als officiële partner van de hogeschool gaat Accessibility actief meedenken over het curriculum van de ict-opleidingen. De Hogeschool Utrecht is een van de koplopers in Nederland als het gaat om lesgeven over (digitale) toegankelijkheid. Lees meer

Beginnen bij de bron

JAN 23 | “Als je bij de bron begint en zorgt dat aankomende professionals weten wat toegankelijkheid is, kunnen zij dit meenemen in hun verdere werkende leven”. Arja Boer van Stichting Accessibility vertelt in een interview met SIDN over het driejarig project, de plannen voor de komende jaren en de samenwerking met SIDN fonds.

Resultaten 2023

NOV 23 | Door dit project zijn zo’n 5.000 studenten in aanraking gekomen met (digitale) toegankelijkheid. Hier gaan wij mee door, op naar de 10.000! Op mbo-niveau is digitale toegankelijkheid opgenomen in het eindkwalificatiedossiers. Er wordt een minor Digitale Toegankelijkheid ontwikkeld bij de Hogeschool Utrecht. In de toekomst blijft Stichting Accessiblity zich inzetten om ook voor andere opleidingen en niveaus toegankelijkheid onderdeel te laten worden van het curriculum.

Vervolgfinanciering 2024

In 2024 krijgen de initiatiefnemers een aanvullende financiering van SIDN fonds. Dit geld wordt onder meer ingezet voor de ontwikkeling van een toolbox met materialen voor docenten. Ook zal er gekeken worden naar hoe de aandacht voor dit onderwerp geborgd kan worden door bijvoorbeeld de competentie "kennis over digitale toegankelijkheid” op te laten nemen in de eindtermen van mbo-opleidingen.