Uncoverweek.ly
Inzichtelijk maken van het algoritme van Spotify's "Discoverweekly" en gebruikers de mogelijkheid geven hier invloed op uit te oefenen.
Spotify gebruikers kennen het wellicht, Discoverweekly. Een service waarbij het Spotify algoritme wekelijks een playlist met nieuwe, verrassende muziek voor je samenstelt op basis van de muziek die je graag hoort. Zoals bij de meeste Big Data algoritmes, ligt hier de focus op passief engagement en kwantiteit. Door middel van een applicatie die het algoritme van Spotify's Discoverweekly inzichtelijk maakt en gebruikers de mogelijkheid geeft hier invloed op uit te oefenen (door bijvoorbeeld eigen voorkeuren aan te geven), wil dit project laten zien dat er juist behoefte is aan kwaliteit en actief engagement, ook bij entertainment diensten zoals Spotify.
Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.
OKT 20 | Het project is afgerond. Het heeft niet geresulteerd in een concrete app, maar het onderzoek heeft wel duidelijk gemaakt waar de specifieke uitdagingen zitten m.b.t. het inzichtelijk maken van data verzameld door big tech. Het project organiseerde twee hackathons. De twee verschillende datasets bleken niet de gewenste mogelijkheden te bieden. Daarnaast heeft Spotify zijn voorwaarden zo aangescherpt, dat het voor derde partijen moeilijk dan wel onmogelijk is, om een verdienmodel te koppelen aan een dienst die gebruikt maakt van hun platform. Belangrijkste conclusie is dat het idee van data kruisbestuiving bij big tech bedrijven -in dit geval Spotify- geremd wordt door middel van zakelijke en technische drempels. Lees meer over de bevindingen in het blog hieronder.
In maart 2020 werd door SIDN fonds mijn aanvraag voor het project uncoverweek.ly goed gekeurd. Uncoverweek.ly bestond uit een simpele filosofie gecombineerd met een grote ambitie:
Filter bubbels polariseren de samenleving doordat ze de manier waarop de individu de wereld ziet veranderd.
Deze filter bubbels worden gecreëerd en instandgehouden door big tech met als doel engagement, in tegenstelling tot onafhankelijke informatie vergaring en het uitdagen van vooringenomen ideeën.
Het algoritme dat dit faciliteert bestaat uit datapunten die inzichtelijk kunnen worden gemaakt door ze te vergelijken met externe datasystemen.
Wij kunnen de gebruiker, de inzichtelijke datapunten laten manipuleren en de gemanipuleerde datapunten “terugvuren” op het algoritme teneinde een bewuste en actief invloedrijke gebruiker te faciliteren.
Met ons team hebben wij getracht bovenstaand idee om te zetten in ons product: uncoverweek.ly. Hierbij wilde wij het algoritme achter Spotify’s “Discover Weekly” ontleden en de gebruiker inzicht en actieve invloed geven op de over hem verzamelde data. Uit ons onderzoek bleek ook dat hier, vooral de meer serieuze muziekliefhebber, last had van een filter bubbel dat meer van hetzelfde voorschotelt in plaats van verrast, verbaast en inspireert… De praktische uitvoering bleek echter een crime. Zo bleek tijdens de eerste development ronde dat de door ons verkregen dataset niet gedetailleerd genoeg was waardoor ons algoritme meer van hetzelfde voorstelde, precies wat wij niet voor ogen hadden. Ook in onze tweede development ronde liepen we aan tegen de beperkingen van de beschikbare data. Daar kwam bij dat de kosten van deze set astronomisch bleken waardoor op financieel vlak, het project niet ging uitkomen. Ook had Spotify inmiddels zijn voorwaarden aangescherpt en partijen het nagenoeg onmogelijk gemaakt een verdienmodel te koppelen aan een dienst die gebruikt maakt van hun platform. Een illusie armer maar een ervaring rijker, met als belangrijkste conclusie dat het basale idee van data kruisbestuiving bij big tech bedrijven geremd wordt doormiddel van zakelijke en technische drempels. Meer specifiek betreffende Spotify, wat wij willen is hier niet mogelijk en is waarschijnlijk op het hoofd kantoor in Zweden al eens bedacht, waarschijnlijk afgekeurd en onmogelijk gemaakt. Spotify wil dat de gebruiker Spotify gebruikt op hún manier en heeft de middelen om dit af te dwingen. Spotify wil vooral veel passieve gebruikers, die vooral blijven luisteren. Wellicht biedt dit mogelijkheden voor een toekomstige nieuwe streamingdienst, eentje die zich richt op een ander type gebruiker welke actiever wil ontdekken en zelf zijn algoritme wil vormgeven. Ik werp mijzelf bij dezen graag op als beta tester. Marcel A. Wiebenga - I Love Mayhem