
In de Verenigde Staten wordt in politieke campagnes volop gebruik gemaakt van dataveillance en profiling van kiezers. Veel minder bekend is of en hoe spin-doctors in Nederland gebruik maken van online verzamelde data over individuele kiezers, om ze gericht te kunnen benaderen. Dit project gaat dit tijdens de verkiezingscampagnes van 2017 in kaart brengen en analyseren. De database wordt geanonimiseerd toegankelijk gemaakt voor iedereen. (Call 2 - 2015)
Dit project is afgerond (juli 2018). Insteek van het project was onderzoek te doen naar gepersonaliseerde communicatie door politieke partijen rondom verkiezingen. Het onderzoeksinstituut wilde onderzoeken of en hoe het mogelijk was direct online mee te kijken met gebruikers, wat voor hen een volledig nieuwe werkwijze betekende met volop vraagstukken rondom technische mogelijkheden en privacy. Er werd een datacollectie infrastructuur opgezet met de naam Robin. Door Robin konden panelleden gevolgd worden bij bezoek van meer dan 300 websites op een whitelist. Het bleek echter lastig om een panel met goede omvang te krijgen, mede door de voorwaarden die aan deelname werden gesteld. De groep was te beperkt en er werden nauwelijks sporen gevonden van microtargeting door politieke partijen. Wel bleek het project een goede manier om de discussie hierover te openen en heeft het team volop presentaties gegeven over het onderwerp.
Afbeelding (bewerkt): Elections/ pieter musterd / CC BY