Terug naar overzicht

What The Fake!

Uitbreiding van de Twittertap tool, zodat deze ingezet kan worden op andere social media kanalen en mensen meer bewust worden van de manipulatie achter (des)informatie.

whatthefake

Social media en de mechanismes achter desinformatie

Een steeds grotere groep mensen van alle leeftijden haalt hun informatie uit sociale media en verspreidt deze informatie ook weer. Met dit project willen The FactClub en Twittertap mensen bewust maken van de mogelijke manipulatie en de mechanismes achter desinformatie. Data-experts, journalisten en radiomakers werken samen om de Twittertap tool (eerder ontwikkeld met steun van SIDN fonds) uit te breiden naar andere social media platforms. Samen met studenten journalistiek uit Amsterdam, Utrecht, Tilburg en Leiden wordt gezocht naar patronen op Instagram, Facebook en TikTok om het Twittertap algoritme uit te breiden. Met wekelijkse columns op Radio 2 (elke woensdag om 19.00 uur) wordt het publiek bij deze zoektocht betrokken. Het project is een samenwerking tussen Twittertap, The FactClub en de Hogeschool voor Journalistiek.

Dit is een project uit de call ‘Grip op desinformatie 2’ (2022). Focus binnen deze call lag op tools of instrumenten (die inzicht geven in en/of grip geven op desinformatie) en bewustwordingsprojecten.

Resultaten

AUG 23 | Het project is afgerond. Door een flink aantal tegenslagen van persoonlijke en technische aard, is het niet gelukt om het project volgens plan uit te voeren. Omdat er geen studenten beschikbaar waren, is een team van Twittertap journalisten in eerste instantie aan de slag gegaan met het onderzoek. Zij hebben ongeveer 100 verkenningen gedaan naar mogelijke desinformatie op Twitter. Dit heeft tot 15 kleine onderzoeken geleid, waaruit bleek dat in 9 van de 15 gevallen er in een netwerk rondom een twitteraccount bewust desinformatie werd verspreid. Een andere tegenslag was de dat Twitter hun API heeft aangepast, waardoor er via de Twittertap tool nu veel minder tweets van Twitter gehaald kunnen worden. Het aanpassen van het Twittertap algoritme is dusdanig kostbaar, dat het binnen dit project geen optie is. Uiteindelijk is besloten het project stop te zetten.