![niksteverbergen_880](http://images.ctfassets.net/6j4v63szj8fn/5bJPWorqeE6PwWufwnc4euOtJw4/fe65a2a9a4c1381a566b2fb28c26e36d/niksteverbergen_880.jpg?fit=fill&fl=progressive&w=1280)
Hoe denken achtste groepers over (hun) online privacy? Denken ze niks te verbergen te hebben, maakt het ze helemaal niet uit of staan ze hier gewoon niet bij stil? Met het project ‘Wij hebben niks te verbergen, toch?’ gaan de leerlingen in de klas aan de slag met encryptie, coderen en veilig internetten. Van populaire apps wordt inzichtelijk gemaakt wat je eigenlijk deelt aan privé gegevens en of dit wenselijk is. Verandert dit de mening van de leerlingen? Ter afronding maken de leerlingen zelf een virtual reality werkstuk met audio commentaar over hun bevindingen. (Call 2 2017)
Het project is afgerond (juli 2018). Er is een prachtige online les ontwikkeld: Special Agents. De les is deze zomer binnen de eigen workshops in gebruik genomen en voor iedereen vrij beschikbaar. In Special Agents kruipen kinderen uit de achtste groep van het primair onderwijs in de huid van online rechercheur. Aan de hand van één enkele aanwijzing gaan zij op zoek naar de “boef”. Deze online les van 75 minuten werkt net als een escape room waarbij je steeds met de gegevens die je hebt slim moet puzzelen om verder te komen.
Meer info:
November 2018: De gratis les over online veiligheid is nu ook te volgen via @hackintheclass en https://hackintheclass.nl/lesmateriaal/niks-te-verbergen/
Januari 2019: Artikel op Mediawijzer.nl (8 jan 2019): Op boevenjacht met Special Agents: les over online veiligheid en privacy