Your Digital Footprint
Ontwikkeling van een interactieve website waar je je persoonlijke digitale voetafdruk kan berekenen.
Welke data worden over jou verzameld als je een website bezoekt of een app gebruikt? Oftewel, hoe ziet jouw digitale voetafdruk/dataspoor eruit? En hoe beïnvloed je dat? Met dit project wordt een proof of concept gerealiseerd voor Your Digital Footprint, een interactieve website waar je aan de hand van een aantal vragen jouw voetafdruk kunt bepalen. Het geeft inzicht in wat organisaties over jou weten, wat je helpt bij de afweging of een dienst die data waard is. Daarnaast biedt het suggesties wat je kunt doen om je voetafdruk te verkleinen, door zelf te bepalen wat je deelt met bedrijven.
Dit is een project uit de call ‘Je data de baas 1’ (2019). Focus binnen deze call lag op inzicht & bewustwording en/of tools om data autonomie van internetgebruikers te versterken en vergroten.
NOV 21 | Het project is afgerond. Er is een proof-of-concept van de website gemaakt, waar je voor een aantal websites je digitale voetafdruk (die je achterlaat als je deze websites bezoekt) kunt bekijken. Waar ze tegenaan liepen binnen dit project is dat het veel bewerkelijker bleek om een groot aantal AVG ‘recht op inzage’-verzoeken in te dienen bij bedrijven. Veel bedrijven reageerden niet, of met een wedervraag. Om toch de benodigde gegevens te verzamelen, is een andere aanpak nodig, bijvoorbeeld via de privacy- cookievoorwaarden. Vervolgstap is onderzoek te gaan doen naar andere mogelijkheden om te achterhalen welke data worden verzameld bij bezoek aan een ‘gratis’ websites.